دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد ماجرای آن کوچه بن بست واریز هدیه ۲ میلیون تومانی روز معلم به حساب معلمان تا امشب | پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر بغل نویسی بر روی شیشه و بدنه خودرو ممنوع «سه‌شنبه‌های مهر» ادامه دارد | افتتاح پیش دبستانی و دبستان خیرساز در بخش رضویه مشهد با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال گُرگرفتگی در خانم‌ها و آنچه باید بدانند چگونه رنج‌هایمان را به گنج تبدیل کنیم؟ چه حرف‌هایی را به کودکان نباید بزنیم؟ آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟ | برای آبله مرغان چی بخوریم؟ توصیه‌های طلایی برای خواب سالمندان علاقه وافر نوجوان‌ها به متفاوت بودن! واریز هدیه روز معلم به حساب فرهنگیان سراسر کشور افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا می‌شود خبر رییس مجلس درباره حقوق اردیبهشت | قالیباف: دولت باید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را این ماه اجرا کند دستگیری ۲۵ داوطلب متقلب در مرحله اول کنکور ۱۴۰۳ فصل بحرانی آب در مشهد | وزارت نیرو، خراسان‌رضوی را در فهرست ۴ استان با وضعیت آبی نامطلوب اعلام کرد خبر جدید برای بازنشستگان | تصمیمات جدید صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص پرداخت معوقات، وام و بیمه تکمیلی آیا امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد؟
سرخط خبرها

شناسایی یک سویه جدید کرونا با شمار زیادی جهش

  • کد خبر: ۱۸۰۴۹۶
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
شناسایی یک سویه جدید کرونا با شمار زیادی جهش
سازمان جهانی بهداشت (WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) اعلام کرده اند یک سویه دیگر جهش‌یافته کروناویروس جدید را به فهرست سویه‌هایی که زیر نظر دارند، افزوده‌اند و این سویه جدید اندکی با سویه‌های قبلی متفاوت است.

به گزارش شهرآرانیوز به نقل از یواس‌ای تودی این سویه جدید کروناویروس عامل بیماری کووید۱۹ دارای جهش‌های فراوانی است که آن را باعث برخی از تمایز‌های آن با سایر سویه‌ها می‌شود. این سویه جدید با نام رسمی BA.۲.۸۶ که نام مستعار «پیرولا» (Pirola) به آن داده شده است و از هفته پیش در فهرست سویه‌های تحت نظارت CDC و WHO قرار گرفته است، با وجود شمار اندک موارد رسمی گزارش‌شده عفونت با آن توجه‌ها را به خود جلب کرده است. گرچه تنها هفت مورد ثابت‌شده عفونت با این سویه جدید در آمریکا گزارش شده است، اما موارد عفونت با آن در کشور‌های متعددی در قاره‌های متفاوت ازجمله در دانمارک و انگلیس در اروپا گزارش شده است.

گزارش GISAID (یک پایگاه داده‌های جهانی توالی‌یابی ژنومی کروناویروس‌ها) حاکی از آن است که سویه BA.۲.۸۶ بیش از ۳۰ جهش دارد که بیشتر از جهش‌های سایر سویه‌های در حال حاضر در گردش است و سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان سویه‌ای با «شمار بزرگی از جهش‌ها» طبقه‌بندی کرده است.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا این تعداد زیاد جهش‌ها باعث میزان بالاتر واگیری این سویه می‌شود یا نه.

یک مورد عفونت گزارش‌شده ابتلا به سویه BA.۲.۸۶ در یک سالمند ایالت میشیگان آمریکا با علائم خفیفی همراه بوده است و این بیمار به طور فوری به بستری شدن نیاز پیدا نکرده است. با توجه به اینکه اکنون بسیاری از کشور‌ها دیگر موارد عفونت به یک سیستم مرکزی ردیابی کرونا گزارش نمی‌شود، در حال حاضر معلوم نیست که آیا این سویه جدید خطری بیشتر از سایر سویه‌های در حال گردش ویروس دارد یا نه. در حال ردیابی عفونت‌های ویروس عمدتاً بر اساس موارد بستری شدن و داده‌های مربوط به نمونه‌برداری از فاضلاب انجام می‌شود که برای ردیابی عفونت‌ها قابلیت اتکای کمتری دارند. اما با همین روش‌های محدودتر هم افزایش اخیر در موارد عفونت‌های کروناویروس در کشور‌ها ازجمله در آمریکا نشان می‌دهند.

در انگلیس افزایش ۱۷/۴ درصدی در بستری‌شدن‌ها در هفته منتهی به ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) نسبت به ۷ روز پیش از آن گزارش شده است.

هنوز معلوم نیست که آیا عفونت با سویه پیرولا علائم اختصاصی ایجاد می‌کند یا نه. در نتیجه همان علائم ذکرشده برای سایر سویه‌ها یعنی آبریزش و گرفتگی بینی، سردرد، خستگی، عطسه کردن، گلودرد، سرفه کردن و تغییرات حس بویایی در این مورد هم باید مورد توجه باشند.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->